Home / Bałkany / Chorwacja / Chorwacja: Czerwony połączył 45 autorów

Chorwacja: Czerwony połączył 45 autorów


Czerwony jest kolorem miłości, namiętności, radości, krwi, to rewolucyjna barwa wszystkich flag, piekła, sukni panny młodej do XIX wieku, znak proletariatu, agresji, wojen, zakazu w nowoczesnym społeczeństwie (semafor). W Grožnjanie to nazwa nowego, zbiorowego, tematycznego i wyselekcjonowanego projektu artystycznego grupy autorów, którzy – każdy na swój sposób – tworzyli zainspirowani tą barwą.

Inauguracja wystawy odbyła się w weekend w świątecznej atmosferze przed liczną publiką, w galerii Fonticus, a otworzył ją prezydent Grožnjana Rino Duniš. Autorem projektu i kustoszem wystawy jest dyrektor Fonticusa Eugen Borkovsky.

Prace należą m.in. do Silvija Baliji, Corinne Beatovic Kraljevic, Natašy Bezić, Igora Blagonicia, Darka Brajkowicia Njapy, Vedrana Burula, Iva Ćorkowicia, Bruna Dobrilowicia, Sladjana Dragojewicia, Bogomira Duzbaby, Burhana Hadžaljewicia. Selekcji do projektu nie przeszło 11 autorów.

To trzeci z kolei projekt po „Niebieskim” i „Żółtym”, w którym zaprezentowano prace 45 autorów. Projekty artystyczne w wydaniu Fonticusa na temat podstawowych kolorów pokrywają się z aferami na szczeblu państwowym, na które reagują artyści.

Kolor żółty pojawił się bezpośrednio po ujawnieniu kradzieży urzędników państwowych i rządzących, zwłaszcza w aferze „Sanader”.

Niebieski zaprezentowano po państwowej kompromitacji z powodu nietolerancji na Gay Pride w Splicie, a czerwony po wyborach parlamentarnych, gdzie prawica stwierdziła, że zwycięzcy są zabarwieni na czerwono w sensie politycznym.

W projekcie kolor inicjuje spojrzenie ku artystycznym kształtom, wiele tematów zastąpionych jest sennymi i kreatywnymi artystycznymi rozmyślaniami przechodzącymi przez różnorodne artystyczne poetyki.

- Projekt opowiada o momencie, w którym żyjemy, umieszcza sytuację w wulgarnej teraźniejszości, gdzie jesteśmy świadkami retradycjonalizacji i refeudalizacji postmodernistycznych społeczeństw – wyjaśniał na otwarciu Borkovsky. Według niego, mimo że protestuje się przeciwko wyłącznie moralnym, etycznym celom artystycznego przedmiotu, wewnątrz tej czasowej kolekcji są też takie dzieła, ale są zawsze subtelnie ukryte w wartości artystycznej samej pracy.

Tekst i zdjęcie: glasistre.hr, tłum. i red. S. C.

About Joanna Nowak

...
KOMENTARZE