Home / Bałkany / Chorwacja / Chorwacja: Paczka papierosów w obcisłej koszulce z krótkim rękawem

Chorwacja: Paczka papierosów w obcisłej koszulce z krótkim rękawem

Nie często zdarza się w teatrze, żeby publiczność stała na premierze. Tymczasem w sobotę wieczorem, w Gavelli, stali nie tylko studenci na balkonie, ale i sam reżyser. Z niecierpliwością wyczekiwano spektaklu w nowej reżyserii Olivera Frljicia, którego reżyser zrealizował na podstawie tekstu Dubravka Mihanowicia „Wszystko przemija” [„Prolazi sve”]. To opowieść o tym, jak prowadząca do śmierci starość potrafi być trudna. Dla autora urodzonego w 1975 roku to niewiarygodnie dojrzały tekst. Jednak tak zręcznie bawi się on kliszami (np. pożądliwego staruszka z domu starców czy niegdysiejszej piękności z demencją starczą), że w większości publiczność wyszła z teatru wesoła i rozpromieniona,  bez względu na trudny temat i logiczny, choć tragiczny koniec. Oczywiście wszystko zawdzięczmy autorskiemu i aktorskiemu zespołowi, który pracował nad przedstawieniem. Olivr Frljić z przedstawieniem „Wszystko przemija” kontynuuje swoją wspaniałą teatralną serię. Znów się potwierdziło, że jest reżyserem, który najwięcej uwagi poświęca warsztatowi aktorskiemu – jego aktorzy stają się na scenie starcami nie ze względu na maski i szminkę, ale wiadomość, jaką próbują przekazać publiczności.
Frljić jest reżyserem, który chce przede wszystkim wyjaśnić sobie i publice nasze korzenie, kim jesteśmy, skąd pochodzimy i co nas cechuje. Dlatego w opowieści o jednej kobiecie potrafi zmieścić trzy systemy polityczne, w których ta kobieta żyła i całe zło, które jej uczyniły.
Ale Frljić nie jest tylko reżyserem niesamowitych scenicznych rozwiązań, ale też swoistego rodzaju platformą, z której powstają wielcy aktorzy. Oczywiście niesprawiedliwe było by, gdybyśmy powiedzieli, że stworzył on Jelenę Miholjević, zwłaszcza po Kate Kapuralicy, ale po roli Franji definitywnie znalazła się na samym szczycie między największymi aktorami. Pokazała, że jest gotowa podjąć największe teatralne wyzwania i odnieść sukces. Prawdziwą aktorską brawurę wydobył też z Diany Vidušin i Ivany Roščić. Przesądzony jest też rozwój kariery Filipa Križana (nagrodzonego za rolę w „Nienawidzę prawdy”), który pokazuje się w mistrzowskiej roli Tina Latina, instruktora tańca w domu starców. Trzeba powiedzieć, że tu tańczy się tańce latynoamerykańskie przy akompaniamencie marsza żałobnego i ścieżki dźwiękowej z Amarcorda. Należą się pochwały dla wszystkich z zespołu, ponieważ sztuka nie ma słabego ogniwa. Warto zwrócić uwagę na drobiazgowość szczegółów. Kiedy ostatni raz widzieliście paczkę papierosów w obcisłej koszulce z krótkim rękawem?

Tekst i zdjęcie: Večernji.hr, tłum. i red. S. C.

About Joanna Nowak

...
KOMENTARZE