Home / Baklava / Muzyczne wakacje na Bałkanach
bajaga1

Muzyczne wakacje na Bałkanach

Kiedy noc na Bałkanach, tak jak w najnowszym utworze Sašy Kovaecićia, trwa aż do południa, w klubach i pubach nieprzerwanie słychać muzykę. Tradycyjne brzmienie Półwyspu kojarzy się z folklorem, muzyką kultury romskiej, tańcami Oro, Horo, Kolo czy Zorba. Za symbol Bałkanów uznać można melodię Ederlezi (serb.Đurđevdan) oraz twórczość Gorana Bregovićia. Dzięki polskiemu projektowi Yugopolis (którego pomysłodawcą był Grzegorz Brzozowicz) znana jest nam także cała gama utworów jugosłowiańskiej nowej fali. Płyty z cyklu Yugo- ( Yugoton wydany w 2001 roku, kontynuacja Słoneczna strona miasta z roku 2007, Yugopolis 2 z 2011 roku) są w naszym kraju bardzo popularne a zawarte na nich utwory stały się wielkimi hitami. Chyba każdy z nas potarfi zanucić O nic nie pytaj wykonywane przez Pawła Kukiza czy Ostatnią Nockę Macieja Maleńczuka.

Muzyka Bałkanów coraz rzadziej kojarzy się z turbo folkiem czy rumuńską muzyką dance (jak np. Alexandra Stan, Inna, Akcent). Wiele popularnych festiwali odbywa się właśnie na Półwyspie. Serbski Exit Festival to prawdziwa muzyczna uczta. W tym roku zagrali na nim m.in. Damon Albarn, Afrojack i Rudimental. Wielu fanów ma Festiwal Guča, czyli tzw. festiwal trąbki oraz bułgarski July Morning. Interesująco zapowiada się też tegoroczny belgradzki Festiwal Piwa, na którym pojawią się Bajaga i Instruktori, Cee Lo Green, Parni Valjak i Hladno Pivo.

Zainteresowani Bałkanami zwolennicy zaangażowanego rocka mogą posłuchać muzyki pochodzącego z Prisztiny zespołu Jericho, zaś fani reagge zainteresują się twórczością grupy Dubioza Kolektiv. Muzyka południa jest naprawdę różnorodna i każdy turysta wyjeżdżający w wakacje na Półwysep, bez względu na upodobania, odnajdzie na miejscu coś dla siebie. Istnieją jednak wakacyjne przeboje, które każda osoba pragnąca dobrej zabawy, powinna poznać. Na przykład turysta spędzający urlop na Słonecznym Brzegu bądź w Złotych Piaskach, nieraz usłyszy z głośników radia hit Aromata Ti nagrany przez rapera Kristo oraz Santrę. To właśnie ten utwór podbija bułgarskie listy przebojów. Także w Albanii niemniej popularny jest hip-hop, zatem osobom interesującym się popkulturą tego kraju znajomy musi być Noizy. Najpopularniejszą jednak obecnie piosenką na imprezach w Kraju Orłów jest Princeshewykonywana przez duet Meda i Vjollca Haxhiu.

Na szczycie najnowszej listy lokalnych przebojów MTV Adria znajduje się hiphopowy utwór Nemam tikadczarnogórskiego duetu Who See. Fani Konkursu Piosenki Eurowizji zapewne kojarzą zespół z utworu Igranka. Na kolejnych miejscach pierwszej piątki zestawienia uplasowały się utwory S.A.R.S. – Klinka, Urban & 4 – Ne brini, Ničim Izazvan Bilo gde i T.B.F. – Neću Ti ništa.

W bałkańskich rozgłośniach radiowych obecnie króluje hip-hop – bułgarski Kristo, albański Noizy, czernogórscy Who See, chorwaccy T.B.F. Stałym elementem list przebojów MTV Adria są także utwory zespołu S.A.R.S. Klinka jeszcze w ubiegłym tygodniu zajmowała pierwsze miejsce. To spokojny, nastrojowy utwór, którego tekst pozostaje w pamięci na długo. Zespół nie tworzy hiphopowych hitów. Ciężko sklasyfikować ich muzykę. W twórczości grupy słychać elementy rocka, reagge, bluesa, jazzu oraz folklorystyczne, tradycyjne bałkańskie brzmienia. Pełna nazwa S.A.R.S. to Sveže amputirana ruka Satrianija. Grupa działa na rynku od 2006 roku. Ich pierwszy krążek ukazał się w 2009 roku. Od razu po jego wydaniu otrzymali nagrodę TV Metropolis w kategorii Muzyczne odkrycie roku. Klinka pochodzi z najnowszej płyty zespołu zatytułowanej Ikone Pop Kulture.

Muzyka południa to nie tylko Kalašnikov, Ederlezi i turbo folk. Najnowsze bałkańskie hity na bieżąco można śledzić na wcześniej wspomnianej liście przebojów, pod adresem: http://www.mtv.rs/top-liste/domacica, zaś osobom ciekawym albańskich nowości muzycznych polecamy facebookowy fanpage ArkivaShqip.

About Anna Krause

Studentka filologii bałkańskiej UMK w Toruniu. Pomiędzy nauką serbskich słówek i albańskiej gramatyki czytuje serbskie blogi. Interesuje się popkulturą krajów byłej Jugosławii.
KOMENTARZE