Home / Kultura / Film / Odrestaurowano film „Spotkałem nawet szczęśliwych Cyganów”
207594426253f32054d8ca6321233355_orig

Odrestaurowano film „Spotkałem nawet szczęśliwych Cyganów”

Serbowie uczcili 20. rocznicę śmierci wielkiego reżysera Aleksandra „Sašy” Petrovicia. Fundacja imienia Aleksandra Petrovicia i Kinoteka Jugosłowiańska zorganizowały obchody jego śmierci w środę 20 sierpnia br. Uroczystość odbyła się na terenie Kinoteki w Belgradzie. W tym dniu pokazano również odnowioną cyfrowo wersję najbardziej znanego filmu Petrovicia „Spotkałem nawet szczęśliwych Cyganów” („Skupljači perja”).

Uroczystość rozpoczęła się od obrad okrągłego stołu pt. „Dziedzictwo europejskie Sašy Petrovicia” („Evropsko nasleđe Saše Petrovića – Od Lotaringije do Obedske bare), gdzie dyskutowali znawcy twórczości reżysera. O trwającym i ponad państwowym wpływie Aleksandra „Sašy” Petrovicia mówili Petar Volk, Nevena Daković, Boro Drašković, Vlastimir Sudar oraz Greg de Cuir Jr.

O godzinie 17 odbyła się projekcja filmu z 35 mm kopii, zremasteringowanej w pracowni Kinoteki w Belgradzie. Projekcję otworzyło wystąpienie Ireny Bilić, dyrektor festiwalu filmowego „Europa wokół Europy” („Evropa oko Evrope”) z Paryża oraz Radoslava Zelenovicia, dyrektora Kinoteki Jugosłowiańskiej.

Aleksandar „Saša” Petrović był reżyserem serbskim i profesorem na Wydziale Sztuk Dramatycznych w Belgradzie, a także pisarzem i teoretykiem filmu. Jego film „Tri” („Trzy”) był nominowany do Oscara w 1966 roku. W następnym roku Petrović nakręcił swój najbardziej znany obraz pt. „Spotkałem nawet szczęśliwych Cyganów”. Otrzymał za niego Nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI). Film ukazuje sceny z życia codziennego Cyganów w Jugosławii. Obraz odniósł wielki sukces w kraju i za granicą. W filmie zagrał Bekim Fehmiu, jeden z najbardziej znanych serbskich aktorów filmowych. „Spotkałem nawet szczęśliwych Cyganów” był nominowany do Oscara w 1968 roku w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, a rok wcześniej brał udział w konkursie głównym na Festiwalu w Cannes. Warto go obejrzeć i przekonać się skąd czerpał inspiracje m.in. Emir Kusturica.

Petrović był jednym z pierwszych intelektualistów, którzy w 1989 roku wyrazili swój sprzeciw wobec polityki Slobodana Miloševicia oraz jednym z twórców Partii Demokratycznej. Później przeniósł się do nowo powstałej Partii Liberalnej, której został wybrany na wiceprzewodniczącego i funkcję tę pełnił aż do śmierci.

Wśród zaproszonych na uroczystość gości były osoby związane z filmem z Serbii i całego świata m.in. Petar Volk – długoletni profesor historii filmowej i teatralnej na Uniwersytecie w Belgradzie. Jest on autorem pierwszej monografii o reżyserze „Lot nad mokradłem” („Let nad močvarom“). Jednym z gości była również Nevena Daković, profesor Uniwersytetu w Belgradzie, autorka wielu artykułów naukowych o Petroviciu. Zaproszony został także bliski współpracownik reżysera Boro Drašković, który wydał książkę wywiad-rzekę z Petroviciem pt. „Film o filmie”. Rocznicę śmierci reżysera uczcił również Vlastimir Sudar, wykładowca historii i teorii filmu na University of the Arts w Londynie. Jest autorem pierwszej monografii o Petroviciu wydanej w Wielkiej Brytanii i USA – „A Portrait of the Artist as a Political Dissident“.

źródła: b92.net, cinemacity.org, aleksandarpetrovic.org 

About Agnieszka Kawczyńska

Ukończyła slawistykę na UŁ, aktualnie studiuje na II stopniu SEW na UW. Uzależniona od kultury serbskiej. Wielbicielka historii sztuki i kina autorskiego. W wolnych chwilach czyta Houellebecq'a.
KOMENTARZE