Home / Bałkany / Kosowo / Strumień Nieświadomości – wystawa fotografii i dyskusja /6.12.2013, Łódź/
strumien

Strumień Nieświadomości – wystawa fotografii i dyskusja /6.12.2013, Łódź/

Zapraszamy na wernisaż wystawy STRUMIEŃ NIEŚWIADOMOŚCI połączony z dyskusją pt. „Ogląd czy pogląd. Subiektywny arealizm fotografii.”. Wystawa prezentuje fotografie Bartosza Mateńki, Pitera Trojanowskiego i Marka M. Berezowskiego (związanych z Łódzką Szkołą Filmową). Pierwsza z realizacji opowiada o spotkaniu ze śmiercią w afrykańskim szpitalu. Drugi cykl jest próbą rekonstrukcji świata widzianego oczami dziecka. Trzeci zaś to wejrzenie w kosowską społeczność dotkniętą konfliktem etnicznym.

Z pozoru nic nie łączący tych realizacji. Jednak jeśli odejdziemy od semiotycznej analizy obrazów i spojrzymy z szerszej perspektywy, zobaczymy dążenie autorów do wniknięcia w światy, w które wniknąć się nie da. Zobaczymy wiarę w moc sprawczą aparatu fotograficznego, jako narzędzia docierającego głębiej, cofającego czas, rozumiejącego lepiej. Takie oczekiwania wobec fotografii leżą zresztą u jej podstaw i towarzyszą nam do dziś. Autorzy wystawy zdają sobie jednak sprawę z tej pułapki i są zdania, że fotografia jest przede wszystkim prezentowaniem samych siebie, swoich lęków, wyobrażeń, tylko oglądem, kąpielą w strumieniu nieświadomości.

Marek M. BerezowskiKosowską Mitrowicę  dzieli rzeka Ibar, na północ od niej leży serbska, a na południe albańska część miasta. Przed wojną w 1999 roku taki podział nie istniał. Dziś jednak obie społeczności żyją odseparowane. Jednak w „Małej Bośni” (dzielnica Bošnjacka mahala), znajdującej się po serbskiej stronie, żyją obok siebie nie tylko Albańczycy i Serbowie, ale też Bośniacy i Romowie.

Tutaj, choć każdy wie, kto jest kim i nikt nie wyrzeka się swojej tożsamości, mieszkańcy starają się żyć w poprawnych relacjach z sąsiadami. Blizny przeszłości goją się jednak powoli. Pomiędzy miejscowymi Serbami i Albańczykami nadal dużo jest  dystansu i rezerwy. Na szczecie wzajemne akty wrogości zdarzają się sporadycznie i są dziełem głównie ludzi z poza dzielnicy.

Na wystawie zobaczymy fotografie Marka M. Berezowskiego, zrobione w Małej Bośni w latach 2009-2011. Autor zestawia swoje zdjęcia z tymi wykonanymi przez bohaterów i upublicznionymi przez nich na Facebooku. W ten sposób konfrontuje swój ogląd osoby z zewnątrz, z perspektywą mieszkańców dzielnicy.

Piątek 6.12.2013
Godzina: 20.00
Galeria OFF Piotrkowska
ul. Piotrkowska 140, Łódź
Piotr Trojanowski – absolwent Łódzkiej Szkoły Filmowej i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Przez trzy lata był asystentem w pracowni fotografii na wydziale grafiki w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Tworzy w obszarach fotografii otworkowej oraz wielkoformatowej. Duchowo czas wypełnia mu córka oraz taekwon-do.
Bartosz Mateńko – rocznik ’87 Szczecinianin, fotograf. Oscyluje w szeroko pojętym nurcie fotografii reportażowej, dokumentalnej i ulicznej. Prowadzi autorskie warsztaty, zajęcia terapeutyczne z dziećmi z zespołem Downa. Uczestniczył w warsztatach z fotografami takimi jak: Bruce Gilden, Tomasz Tomaszewski, Enrico Bossan, Joe McNally. Swoje prace wystawiał w Polsce, Niemczech, Portugalii, Litwie, Belgii, Bułgarii, Słowacji i Izraelu.
Marek M. Berezowski – absolwent Fotografii w Łódzkiej Szkole Filmowej (PWSFTViT) i Antropologii Kulturowej na Uniwersytecie Warszawskim. Zainteresowany przede wszystkim fotodokumentem, preferuje projekty długoterminowe, m.in. Kosowo (od 2007 r.), Miastomorfozy (od 2013, r., rozwój miast „wschodu”), Squaty (od 2008 r., warszawskie centra kultury alternatywnej). Obecnie realizuje także film dokumentalny o Polakach w Chinach.
STRUMIEŃ NIEŚWIADOMOŚCI

 

KOMENTARZE