Home / Bałkany / Macedonia / Zamknięto telewizję A2, ostatni bastion macedońskiego magnata medialnego

Zamknięto telewizję A2, ostatni bastion macedońskiego magnata medialnego

Macedońska Rada Radiofonii i Telewizji (SRD) powołując się na art. 63 Ustawy o radiofonii i telewizji, na środowym posiedzeniu podjęła decyzję o cofnięciu koncesji telewizji A2, należącej do dawnego imperium medialnego Veliji Ramkovskiego.

Koncesja została cofnięta przy 11 głosach „za” i 4 „przeciw”. W uzasadnieniu stwierdzono, że stacja, mimo wielokrotnych ostrzeżeń nie dostosowała programu do wymogów określonych w licencji, zgodnie z którą program nie może nadawać więcej programów rozrywkowych niż 65% czasu emisji. Podczas ostatniego monitoringu SRD, procent ten wyniósł 75,68.

Decyzja Rady spotkała się z krytyką dziennikarzy oraz poruszyła europejskich dyplomatów, którzy po raz kolejny wyrazili zaniepokojenie ograniczaniem wolności mediów w Macedonii.

W oficjalnym oświadczeniu Niezależny Związek Zawodowy Dziennikarzy (SSNM), oświadczył, że jest zbulwersowany wiadomością o cofnięciu koncesji telewizji A2 w momencie kiedy pojawiła się szansa na ponowne zatrudnienie dziennikarzy, którzy stracili pracę po zamknięciu telewizji A1. Szczególną złość wywołał u nich, jak to nazwali „cynizm w uzasadnieniu Rady o nie spełnianiu ram programowych”. Ich zdaniem, w sytuacji, kiedy reguły macedońskiego rynku mediów są łamane każdego dnia, hipokryzją jest liczenie czasu programów rozrywkowych. Według SSNM decyzja Rady potwierdza trend, który spycha Macedonię na sam koniec listy krajów, gdzie przestrzega się wolności słowa i praw dziennikarskich.

Cofnięcie pozwolenia na nadawanie programu, ze względu na niezgodność z Ustawą o radiofonii i telewizji zostało także ostro skrytykowane przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Macedonii (ZNM). Według niego, decyzja Rady zagraża wolności mediów, a nieprzestrzeganie czasowych ram programu nie powinno być powodem do zamykania stacji. Zadaniem Rady jest czynić media bardziej odpowiedzialne, a nie je zamykać – czytamy w oświadczeniu Stowarzyszenia.

Według przedstawicieli Macedońskiego Instytutu Mediów (MIM) naruszenie art. 63 ustawy nie jest podstawą do wydawania decyzji o zaprzestaniu emisji programu przez A2. Artykuł ten nie zawiera bowiem jednoznacznego przepisu, że naruszenie proporcji czasu programowego może być podstawą cofnięcia licencji.

Telewizja A2 powstała w 2008 r., i szybko stała się albańskojęzycznym uzupełnieniem Telewizji A1, pierwszej prywatnej stacji telewizyjnej w Macedonii, zamkniętej w lipcu ubiegłego roku, po 18 latach działalności. Powodem było ogłoszenie upadłości przez stację, w wyniku dopatrzenia się przez macedoński Urząd Skarbowy 9,5 mln EUR niezapłaconych podatków. Wcześniej, w tym samym miesiącu zamknięto trzy dzienniki „Vreme”, „Szpic” i „Koha e rë”, wszystkie należące do Veliji Ramkovskiego.

Ramkovski, aresztowany pod koniec 2010 r., po 14-miesięcznym procesie, został w marcu br. skazany na 13 lat więzienia za uchylanie się od płacenia podatków, pranie pieniędzy, oszustwa wobec wierzycieli i uczestnictwo w organizacji przestępczej (tzw. przypadek „Pajęczyna”). Podczas procesu macedoński magnat medialny twierdził, że cały proces jest spreparowany, a jedynym powodem jego aresztowania i skazania było to, że krytykował poczynania premiera Nikoli Gruevskiego i jego partii VMRO-DPMNE.

Ramkovski był wcześniej jednym z największych zwolenników obecnego premiera i wspierał go w wyborach w 2006 r., które wyniosły Gruevskiego do władzy. Ich relacje zmieniły się w 2008 roku, kiedy telewizja A1 skrytykowała rząd za przyczynienie się do upadłości mleczarni Swedmilk. A1 była znaczącą prywatną stacją konkurującą z innymi – Kanal 5 i Sitel, których właścicielami są synowie polityków koalicji rządzącej.

W czwartek, dziennik „Vest”, w proteście przeciwko zamykaniu mediów, ukazał się z pustą, białą stroną tytułową. Według Redakcji, działania Rady i rządu, stanowienie są walką z kryminałem w środowisku mediów, ale stanowią nacisk na wolność mediów.

Wieść o zamknięciu telewizji A2 zaniepokoiła także unijnego komisarza ds. rozszerzenia Štefana Füle, który poprzez serwis „Twitter”, stwierdził, że nie jest dobrze, gdy oczyszczanie macedońskich mediów ze środowiska kryminalnego odbywa się poprzez zamykanie dobrych programów.

Nieoficjalnie mówi się, że Komisja Europejska planuje podniesienie tej kwestii w rozmowach z macedońskim rządem. Rzecznik komisarza, Peter Stano, poinformował, że Komisja jest zaniepokojona cofnięciem licencji stacji A2 i będzie śledzić dalsze postępowanie wobec telewizji, zwłaszcza, że kwestia wolności słowa w mediach jest jednym z priorytetów we wzajemnym dialogu UE-Macedonia.

Źródło: utrinski.com.mk, denesen.mk, dnevnik.com.mk, balkaninsight.com

About Łukasz Fleischerowicz

KOMENTARZE